HAM/CB RADIO OH6LBK
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Puulan Radio Club ry:n Otonpäivät 22.-26.3.2019
La 16 Maalis 2019 - 11:43 kirjoittaja Admin

» Sotilasradiopäivä Kouvolassa 13.4.2019
La 16 Maalis 2019 - 11:42 kirjoittaja Admin

» Liiton kevätpäivät Salossa 12.-14.4.2019
La 16 Maalis 2019 - 11:41 kirjoittaja Admin

» Radioamatööri kurssi Jyväskylässä
La 16 Maalis 2019 - 11:27 kirjoittaja Admin

» ITE-TAPAHTUMA 2019
La 16 Maalis 2019 - 11:25 kirjoittaja Admin

» oh3ac kerhokirjeet
La 16 Maalis 2019 - 11:22 kirjoittaja Admin

» Aprillileiri 2019
La 16 Maalis 2019 - 11:21 kirjoittaja Admin

» catsync software
Ke 20 Helmi 2019 - 16:21 kirjoittaja Admin

» Radioamatöörien retkikunta aloittaa radioyhteydet Inakarilta tänä viikonloppuna
Pe 8 Helmi 2019 - 10:49 kirjoittaja Admin

Maaliskuu 2019
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Jos E10 ei maistu, valtio ottaa käyttöön kovat keinot

Siirry alas

Jos E10 ei maistu, valtio ottaa käyttöön kovat keinot

Viesti kirjoittaja Admin lähetetty Su 24 Huhti 2011 - 9:58

Biopolttoaineiden käytöllä on iso rooli liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa. Liikenteen hiilidioksidipäästöjen ainakin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin leikkaustavoitteesta on määrä toteuttaa yli miljoona tonnia uusiutuvan energian avulla.


[Kuva: Rodeo]
Kaikista liikenteen päästöistä pitäisi häipyä uusiutuvan energian avulla noin kymmenen prosenttia, linjaa liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopoliittinen ohjelma ILPO.

Uusiutuvasta energiasta taas merkittävä osa on tarkoitus olla bensaan sekoitettavaa bioetanolia. Juuri siksi kymmenen prosenttia etanolia sisältävä E10-bensa tuli vuodenvaihteessa myyntiin.

Toinen uusiutuvan energian linja on biodiesel. Käytännössä toistaiseksi ainoa kunnon tarjokas on Nesteen valmistama NExBTL- diesel. Sen maine on kuitenkin kärsinyt pahasti raaka-aineena käytetyn palmuöljyn vuoksi.

Kapina vei kysynnän

Autoilijat ovat ryhtyneet E10-kapinaan. Pelkona ovat mahdolliset moottorivauriot tai muut haitat.Viranomaisten ja öljyalan vakuutteluista huolimatta E10-bensan kysyntä romahti jo helmikuussa 55 prosenttiin kaikesta bensasta, vaikka E10 pitäisi sopia yli 70 prosenttiin autoista.

Odotettavissa on vielä matalampi prosenttiosuus maaliskuun myynnistä. Öljyalan keskusliitto ei ole tätä lukua toistaiseksi julkistanut.

Autokanta on sentään onneksi kehittynyt valtion toivomaan suuntaan. Päästöperusteinen autoverotus on ohjannut kysyntää taloudellisiin malleihin.

Uusien myytyjen autojen keskipäästöt ovat parissa vuodessa tippuneet lähes viidenneksen. Tämä on erinomainen tulos, mutta ei riitä, jos autoilijat kieltäytyvät käyttämästä etanolibensaa ja Greenpeace onnistuu torpedoimaan NExBTL:n myyntiosuuden kasvun. Päästöt eivät vähene tavoitteiden mukaisesti.

Vähemmän autoilua

Mitä valtio sitten tekee? Vastaukset voi etsiä ilmastopoliittisesta ohjelmasta.

Jos tavoitteita ei saavuteta helpoimmilla keinoilla, tulevat ILPOn mukaan käyttöön kovemmat konstit:

”Liikennemääriin ja kulkumuotoihin vaikutetaan suoralla taloudellisella ohjauksella. Keinoja ovat muun muassa polttoaineverot ja tienkäyttömaksut”, uhkaa ILPO.

Suomeksi sanottuna tuo tarkoittaa, että polttoaineiden verotuksella tai esimerkiksi ruuhkamaksuilla valtio tekee henkilöautoilla liikkumisen niin kalliiksi, että kaikilla ei ole siihen yksinkertaisesti varaa. He joko siirtyvät jalkamiehiksi, pyörän satulaan tai joukkoliikenteen kyytiin. Tai sitten ovat liikkumatta.

Päätökset uusista ohjauskeinoista on ILPOn mukaan määrä tehdä viimeistään ensi vuonna. Sekin on tietysti mahdollista, että uusi eduskunta unohtaa ILPOn ja päästötavoitteet, eikä säädä kiristyvän verotuksen vaatimia lakeja.

Lähde: Talouselämähttp://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article615529.ece
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 1226
Join date : 28.03.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://radio.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa